Am postat de multe ori despre felul in care vad realizarea unui montaj/proiect. De data asta o sa il fac online cu voi pe forum. Sper sa fie cuiva de folos, caci dupa cum spunea Dudi (era pe alt forum), un montaj facut trebuie sa fie "frumos, cat de cat".
Ce voi include in topic:
1. Studiul de fezabilitate (stiu ca pare pompos), dar o sa vedeti de ce ii spun asa. Avem o schema, exista componentele sau sunt unobtainium? Gasit o cutie care sa ni se potriveasca scopului final? Vizam un produs de genul difuzoare intr-o cutie de pantofi sau ceva ce il putem vinde fara jena cuiva?
2. Conceptia asistata de calculator (eu folosesc Autocad si Eagle). Amplasarea componentelor, interfetele si interferentele (cum le evitam). Altfel spus: daca intra sau nu in cutie, si cat de usor putem sa modificam, depanam sau recuperam piesele in caz ca dam gres sau ne plictisim si vrem sa construim altceva cu anumite componente deja folosite.
3. Finalizarea practica.
Ce nu includ:
1. Simulari sau explicatii scheme.
2. Sugestii magazine de piese.
3. Tutorial folosire programe precum Autocad sau Eagle. Avem o zona dedicata aici pe forum. Scrieti acolo daca sunt intrebari.
O sa postez poze si capturi de ecran ca suport vizual. Daca aveti intrebari sau sugestii, topicul este deschis.
Totusi, fara sugestii de genul : ma duc la REMAT si iau 3 carcase de CD si le tai cu bomfaierul. Nu asta vizez cu topicul asta.
Realizare pas cu pas a unui proiect electronic - constructie efect chitara electrica Noise Gate
- addybiru
- Mod global
- Mesaje: 529
- Membru din: Joi Mai 28, 2020 7:03 pm
- Localitate: Arad
- A apreciat de: 432 ori
- A fost apreciat de: 174 ori
Foarte buna initiativa, am vrut si eu sa fac un topic despre realizarea practica a unui montaj, asa cum le fac eu...dar astept cu interes postarile dvs in acest topic; eu voi deschide altul, tot aici, la incepatori.
Forum Hobby-Electronics
- Mircea
- Moderator
- Mesaje: 259
- Membru din: Sâm Iun 06, 2020 1:03 pm
- A apreciat de: 195 ori
- A fost apreciat de: 137 ori
Studiul de fezabilitate.
Asa cum spuneam initial, avem sanse sa realizam proiectul (montajul) cu piese usor de gasit? Este ceva care ne poate impiedica sa-l terminam?
Vorbim de un efect de chitara aici, deci o aplicatie supusa unui anumit nivel de abuz fizic. E musai ca produsul final sa fie cat de cat rezistent, ergonomic si practic in utilizare. In plus, avem nspe sanse sa cumparam produsul din nspe surse de pe piata. Daca tot il facem, macar sa fie un efort care sa merite deranjul.
Un efect de chitara se realizeaza intr-o cutie metalica (este preferat aluminiul, dar si otelul face casa buna). In general seamana cu asta: Eu vreau sa-l fac ca o combinatie mecanica intre asta (pentru curiosi: este un fuzz portabil, ca sa pot canta si la miezul noptii ): (care in interior este asa: )
si asta: De ce zic combinatie, caci toate cutiile mele de aluminiu le folosesc in combinatii cu 1, 2 sau 3 potentiometre + switch-ul de picior.
Efectul din postul de fata va avea 4 potentiometre si un switch de picior. Deci, o cutie standard din aluminiu nu va fi reutilizabila daca renunt la proiect. Aleg sa folosesc o cutie din ABS (plastic negru), exact cu aceleasi dimensiuni precum cea din aluminiu.
NB: Mentionam abuzul la nivel de produs, este de indicat ca pe capacul cutiei se suprapune un panou frontal din FR4/1,6mm, deci ceva care va ranforsa cutia.
Asta e modelul, prin comparatie cu cutia din aluminiu: Asa arata in interior o cutie cu 3 potentiometre si un switch de picior, la 4 potentiometre si toata mataraia de fire o sa fie cam greu de asamblat si depanat daca vreau sa schimb ceva. Aleg sa le amplasez asa (2x2) si folosesc tipul asta de potentiometre. O sa simplifice enorm aportul de fire. Pana aici:
1. Toate componentele sunt usor de aprovizionat.
2. O sa vedeti in schema ca 2 potentiometre trebuie sa fie curba A (log) si 2 curba B (lin). Totusi, felul in care cele curba A sunt conectate imi permite sa folosesc curbe B (+ o rezistenta care sa le transforme in curba A). Deci, potentiometre usor de gasit.
3. Fiind o conceptie diferita de cea cu 1, 2 sau 3 potentiometre, nimic nu ma impiedica sa schimb conceptia finala a produsului. Ca mai sus.
Observatii:
1. Cablajul va contine piese SMT, cat sa pot acomoda cele 4 potentiometre pe latimea interioara a cutiei.
2. Cele 2 mufe jack 6,35mm vor fii coborate catre switch-ul de picior.
3. Switch-ul de picior va avea o mica placuta si un header pentru conexiunea la placa cu potentiometrele.
4. Potentiometrele vor fii instalate pe cablajul lor cat sa fie practic lipite de capacul cutiei. Astfel, partea zimtata a tijei sa fie accessibila cel putin 6-7mm la nivelul panoului frontal. Asta va permite, daca vreau, sa pun niste butoane pentru reglajul mai usor.
Optiuni de butoane (de la diametru 9,5mm la 12mm): Un pic de teorie despre potentiometre: Si schema : Cum functioneaza un Noise Gate:
In episodul urmator despre amplasarea componentelor in cutie (cele 2 cablaje, cele 2 jack-uri 6,35mm si mufa de alimentare). O sa trec de la schite cu pixul pe hartie, la desene la scara. Abia atunci o sa putem zice ca s-a terminat studiul de fezabilitate: cand stim ca toate componentele intra in cutie.
Asa cum spuneam initial, avem sanse sa realizam proiectul (montajul) cu piese usor de gasit? Este ceva care ne poate impiedica sa-l terminam?
Vorbim de un efect de chitara aici, deci o aplicatie supusa unui anumit nivel de abuz fizic. E musai ca produsul final sa fie cat de cat rezistent, ergonomic si practic in utilizare. In plus, avem nspe sanse sa cumparam produsul din nspe surse de pe piata. Daca tot il facem, macar sa fie un efort care sa merite deranjul.
Un efect de chitara se realizeaza intr-o cutie metalica (este preferat aluminiul, dar si otelul face casa buna). In general seamana cu asta: Eu vreau sa-l fac ca o combinatie mecanica intre asta (pentru curiosi: este un fuzz portabil, ca sa pot canta si la miezul noptii ): (care in interior este asa: )
si asta: De ce zic combinatie, caci toate cutiile mele de aluminiu le folosesc in combinatii cu 1, 2 sau 3 potentiometre + switch-ul de picior.
Efectul din postul de fata va avea 4 potentiometre si un switch de picior. Deci, o cutie standard din aluminiu nu va fi reutilizabila daca renunt la proiect. Aleg sa folosesc o cutie din ABS (plastic negru), exact cu aceleasi dimensiuni precum cea din aluminiu.
NB: Mentionam abuzul la nivel de produs, este de indicat ca pe capacul cutiei se suprapune un panou frontal din FR4/1,6mm, deci ceva care va ranforsa cutia.
Asta e modelul, prin comparatie cu cutia din aluminiu: Asa arata in interior o cutie cu 3 potentiometre si un switch de picior, la 4 potentiometre si toata mataraia de fire o sa fie cam greu de asamblat si depanat daca vreau sa schimb ceva. Aleg sa le amplasez asa (2x2) si folosesc tipul asta de potentiometre. O sa simplifice enorm aportul de fire. Pana aici:
1. Toate componentele sunt usor de aprovizionat.
2. O sa vedeti in schema ca 2 potentiometre trebuie sa fie curba A (log) si 2 curba B (lin). Totusi, felul in care cele curba A sunt conectate imi permite sa folosesc curbe B (+ o rezistenta care sa le transforme in curba A). Deci, potentiometre usor de gasit.
3. Fiind o conceptie diferita de cea cu 1, 2 sau 3 potentiometre, nimic nu ma impiedica sa schimb conceptia finala a produsului. Ca mai sus.
Observatii:
1. Cablajul va contine piese SMT, cat sa pot acomoda cele 4 potentiometre pe latimea interioara a cutiei.
2. Cele 2 mufe jack 6,35mm vor fii coborate catre switch-ul de picior.
3. Switch-ul de picior va avea o mica placuta si un header pentru conexiunea la placa cu potentiometrele.
4. Potentiometrele vor fii instalate pe cablajul lor cat sa fie practic lipite de capacul cutiei. Astfel, partea zimtata a tijei sa fie accessibila cel putin 6-7mm la nivelul panoului frontal. Asta va permite, daca vreau, sa pun niste butoane pentru reglajul mai usor.
Optiuni de butoane (de la diametru 9,5mm la 12mm): Un pic de teorie despre potentiometre: Si schema : Cum functioneaza un Noise Gate:
In episodul urmator despre amplasarea componentelor in cutie (cele 2 cablaje, cele 2 jack-uri 6,35mm si mufa de alimentare). O sa trec de la schite cu pixul pe hartie, la desene la scara. Abia atunci o sa putem zice ca s-a terminat studiul de fezabilitate: cand stim ca toate componentele intra in cutie.
- Mircea
- Moderator
- Mesaje: 259
- Membru din: Sâm Iun 06, 2020 1:03 pm
- A apreciat de: 195 ori
- A fost apreciat de: 137 ori
Am desenat totul la scara in Autocad. Desenul cutiei vine de pe pagina fabricantului. Direct in format DWG.
Componentele considerate:
NB: Chiar cand am folosit cutii chinezarii de pe eBay (poate Sanhe, sau altele fara nume), e usor de gasit un PDF cu desenul de la fabricant. Se converteste online in format DXF si prelucra in Autocad fara probleme. Daca nu este la scala indicata (adica cota zice 102, dar in Autocad masori 94, refaci dimensiunile prin scalare).
Aleg vederile atat in plan, cat si in sectiune. Foarte important este sa consideram marginile interioare ale capacului. In cazul in care avem potentiometre lipite de fundul capacului, daca nu consideram marginea interioara, o sa fie nevoie sa o luam la pila mai tarziu. E atat frustrant, cat si inestetic.
Pe desenul de mai jos, am facut layere diferite dupa functiile necesare. Maro sunt cablajele, rosu este cutia, verde este ce trebuie sa evit (ca sa nu am interferente mecanice intre piese - vezi mai sus explicatia), albastru pal sunt componentele, galben pentru decupaturi/gauri, albastru inchis butoanele si alb pentru text si grafica.
Panoul frontal, facut dintr-un cablaj, evita suruburile din colturi, permitand sa deschizi cutia. O sa fie lipit de capac cu cateva picaturi de silicon. Oricum, e tinut in loc de piulita switch-ului de picior.
Acum am determinat cum intra in cutie si dimensiunile cablajelor interne (2 la numar). Intre cele 2 cablaje o sa am 5 fire (3 pentru switch si 2 pentru LED). Nefiind la acelasi nivel in cutie, nu pot face un cablaj comun.
Etapa urmatoare in Eagle, sa arunc cu piesele pe cablaje.
Componentele considerate:
NB: Chiar cand am folosit cutii chinezarii de pe eBay (poate Sanhe, sau altele fara nume), e usor de gasit un PDF cu desenul de la fabricant. Se converteste online in format DXF si prelucra in Autocad fara probleme. Daca nu este la scala indicata (adica cota zice 102, dar in Autocad masori 94, refaci dimensiunile prin scalare).
Aleg vederile atat in plan, cat si in sectiune. Foarte important este sa consideram marginile interioare ale capacului. In cazul in care avem potentiometre lipite de fundul capacului, daca nu consideram marginea interioara, o sa fie nevoie sa o luam la pila mai tarziu. E atat frustrant, cat si inestetic.
Pe desenul de mai jos, am facut layere diferite dupa functiile necesare. Maro sunt cablajele, rosu este cutia, verde este ce trebuie sa evit (ca sa nu am interferente mecanice intre piese - vezi mai sus explicatia), albastru pal sunt componentele, galben pentru decupaturi/gauri, albastru inchis butoanele si alb pentru text si grafica.
Panoul frontal, facut dintr-un cablaj, evita suruburile din colturi, permitand sa deschizi cutia. O sa fie lipit de capac cu cateva picaturi de silicon. Oricum, e tinut in loc de piulita switch-ului de picior.
Acum am determinat cum intra in cutie si dimensiunile cablajelor interne (2 la numar). Intre cele 2 cablaje o sa am 5 fire (3 pentru switch si 2 pentru LED). Nefiind la acelasi nivel in cutie, nu pot face un cablaj comun.
Etapa urmatoare in Eagle, sa arunc cu piesele pe cablaje.